ZO BEN IK

Dit is wie ik ben...

Na een studie wiskunde en natuurkunde en na een korte periode waarin ik in het technisch onderzoek gewerkt heb, begon ik 25 jaar geleden te werken in het onderwijs. Aanvankelijk als leraar aan een privéschool, later als leraar, coördinator en schoolleider in het reguliere onderwijs. Mijn aanvankelijke studie vulde ik aan met een studie orthopedagogiek en een master in schoolmanagement.

Mijn achtergrond in de wiskunde en natuurkunde heeft mijn wereldbeeld gevormd. Ik heb op mijn weg een voorliefde ontwikkeld voor de eenvoud van complexiteit en de zekerheid van de onbepaaldheid. Die liefde heb ik verbonden met mijn werkwijze bij pedagogische, didactische, curriculaire en organisatorische uitdagingen.

Ik doe dit werk natuurlijk niet in mijn eentje. Er zijn nou eenmaal dingen waar anderen echt véél beter in zijn. Dus je zult niet altijd mijzelf ontmoeten, maar soms iemand waarvan ik denk dat die beter is in wat gevraagd wordt.

Het was wel mijn idee om deze onderwijsondersteuning op deze manier te ontwikkelen en de werkwijze en filosofie zijn ook uit mijn hoofd, hart en handen voortgekomen. Dus als je met mij in contract treedt, dan krijg je mijn idee, mijn werkwijze, mijn filosofie, zoals die op deze website is weergegeven. Je krijgt er alleen soms een andere persoon bij. En dat is zonder uitzondering de best passende mens.

Geloof in zelfredzaamheid

Zelfredzaamheid is een groot goed. Zelfredzame mensen, of het nu kinderen, ouders of professionals zijn, gaan uitdagingen niet uit de weg. Ze zijn niet zonder vrees, maar hebben de moed om hun angst te voelen en toch dóór te gaan. Ze denken in oplossingen en niet in problemen. Ze staan met een gefundeerd zelfvertrouwen in het leven.

Geloof in betekenis

Betekenis verlenen aan wat je dagelijks doet is voor ieder mens belangrijk. Door betekenis te voelen bij wat je op school, op je werk of privé doet bouw je aan je motivatie. Motivatie, samen met zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen is de sleutel tot succesvolle ervaringen op school of op je werk. Betekenis is dus samen met zelfredzaamheid en vrijheid de "driepuntsgordel" die je veiligheid biedt in uitdagende omstandigheden.

Geloof in vrijheid

Vrijheid is een groot goed. Vrije mensen, of het nu kinderen, ouders of professionals zijn, voelen ruimte om hun eigen keuzes te maken. Eigen keuzes maken en leren om de consequenties daarvan te dragen is een belangrijke bouwsteen voor het opbouwen van zelfvertrouwen en persoonlijke groei. De vrijheid voelen om fouten te mogen maken is het fundament van doorzettingsvermogen.

Geloof in zelforganisatie

De basis voor alle natuurlijke processen is zelforganisatie. Met geloof in zelforganisatie kun je processen loslaten en vertrouwen op de innerlijke kracht van het systeem. Dat geldt zowel voor kinderen in hun ontwikkeling als voor professionals in hun beroepsuitoefening. Als er voldoende diversiteit en ruimte is in een uitdagende situatie, dan zal het natuurlijke proces altijd een oplossing vinden.