Dit ben ik...

Na een studie wiskunde en natuurkunde heb ik korte tijd gewerkt in het technisch natuurkundig onderzoek. Tijdens dat werk heb ik mogen proeven aan het onderwijs. Dat was het leukste deel van mijn baan! Dit leidde tot een aanstelling als leraar aan een privéschool en later als leraar, coördinator en lid van de schoolleiding in het reguliere onderwijs. Mijn aanvankelijke studie, wis- en natuurkunde, vulde ik aan met een master in de algemene natuurwetenschappen, in de orthopedagogiek en een master in schoolmanagement. Ik hou nou eenmaal van studeren.
Mijn achtergrond in de wiskunde en natuurkunde heeft mijn wereldbeeld gevormd. Nog steeds hou ik ontzettend veel van de manier waarop ingenieurs werken en denken. Ik heb op mijn weg een voorliefde ontwikkeld voor de eenvoud van complexiteit en de zekerheid van de onbepaaldheid. Die liefde heb ik verbonden met mijn werkwijze bij pedagogische, didactische en organisatorische uitdagingen.
Ik doe dit werk natuurlijk niet in mijn eentje. Er zijn nou eenmaal dingen waar anderen echt véél beter in zijn. Dus je zult niet altijd mij ontmoeten, maar soms iemand waarvan ik denk dat die beter is in wat gevraagd wordt.
Het was wel mijn idee om onderwijsondersteuning op deze manier te ontwikkelen en de werkwijze en filosofie zijn ook uit mijn hoofd, hart en handen voortgekomen. Dus als je met mij in contract treedt, dan krijg je mijn idee, mijn werkwijze, mijn filosofie, mijn overtuiging zoals die hieronder is weergegeven. Je krijgt er alleen soms een andere persoon bij. En dat is zonder uitzondering de persoon die het best past bij de uitdaging.
Ik geloof in vrijheid
Vrijheid is een groot goed. Vrije mensen, of het nu kinderen, ouders of professionals zijn, voelen ruimte om hun eigen keuzes te maken. Eigen keuzes maken en leren om de consequenties daarvan te dragen is een belangrijke bouwsteen voor het opbouwen van zelfvertrouwen en persoonlijke groei. De vrijheid voelen om fouten te mogen maken is het fundament van doorzettingsvermogen.
Ik geloof in zelfredzaamheid
Een gevoel van zelfredzaamheid is van groot belang. Zelfredzame mensen, of het nu kinderen, ouders of professionals zijn, gaan uitdagingen niet uit de weg. Ze zijn niet zonder vrees, maar hebben de moed om hun angst te voelen en toch dóór te gaan. Ze denken in oplossingen en niet in problemen. Ze staan met een gefundeerd zelfvertrouwen in het leven.
Ik geloof in zelforganisatie
De basis voor alle natuurlijke processen is zelforganisatie. Met geloof in zelforganisatie kun je processen loslaten en vertrouwen op de innerlijke kracht van het systeem. Dat geldt zowel voor kinderen in hun ontwikkeling als voor professionals in hun beroepsuitoefening. Als er voldoende diversiteit en ruimte is in een uitdagende situatie, dan zal het natuurlijke proces altijd een oplossing vinden.
Ik geloof in betekenis
Betekenis verlenen aan wat je dagelijks doet is voor ieder mens belangrijk. Door betekenis te voelen bij wat je op school, op je werk of privé doet bouw je aan je motivatie. Motivatie, samen met zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen is de sleutel tot succesvolle ervaringen op school of op je werk. Betekenis is dus samen met zelfredzaamheid en vrijheid de "driepuntsgordel" die je veiligheid biedt in uitdagende omstandigheden.